„Dříve jezdíval tatínek, dnes jsem ho ale vystřídala. Auto je ale víceméně v pořádku, závady jsou jen na osvětlení. Nesvítí jedno obrysové světlo a světlo nad espézetkou,“ vyjmenovala řidička.

Stanice však zdarma poskytovala jen orientační kontrolu. Šoféři, kteří by si mysleli, že za úspěšný průjezd stanici dostanou zelenou známku, by se tak zmýlili. „Jsou ale i tací, kteří přijedou měsíc před opravdovou kontrolou a zjistí, v jakém stavu jejich vůz je. Ostatní si mohli zjistit, v jaké kondici je jejich automobil po zimě,“ uvedl Alexandr Hepfel, šéf STK. „Děláme jen ty základní úkony. Při běžné prohlídce jich kolem devíti set,“ řekl.

Akce se zúčastnilo přes dvacet řidičů z celého Tachovska. „Je to ale bída, bývaly i lepší roky. Navíc je to s podivem, jde o věc, která je gratis,“ krčí Hepfel rameny.

Jaké to je na STK? Vyzkoušeli jsme to na vlastní kůži

Na rampu jsme se ale vypravili s naší modrou a provozem ošlehanou Škodou Fabií. Má za sebou už ledacos a najeto hodně přes sto šedesát tisíc kilometrů. Zima nebyla z nejkrutějších, ale podvozek dostává docela často zabrat nejen na nevyspravených komunikacích. Uvidíme, jak si naše dvanáctistovková fabie povede.

Vjíždíme do vrat a před námi je montážní jáma. Ještě sedíme za volantem a technik už nás vyzývá, abychom nejdříve rozsvítili světla obrysová, pak potkávací a nakonec i dálková. „Zařaďte zpátečku, sešlápněte brzdu a zapněte i zadní mlhovku,“ ozývá se za autem. „V pořádku, vše svítí, jak má,“ uklidňuje technik. Pak si vystoupíme, servisman popojede nad jámu a s lampou v ruce prohlédne celý podvozek. I tady je vše tk, jak má být, jen spodek předního nárazníku už pamatuje hodně – je silně odřený a otlučený. Nikde ale není žádný problém, který by při opravdové technické kontole vadil. „Tady kontrolujeme pneumatiky, čepy, řízení či pérování,“ vysvětluje Alexandr Hepfel, šéf STK.

Máme ale za sebou jen polovinu procedury, ještě nás čekají brzdové válce a kontrola seřízení světlometů. Ale nepředbíhejme. Technik předními koly zajede mezi válce, kola se různě protáčejí, auto se pohupuje. Na panelu před ním se zobrazjí čísla a světla, kterým příliš nerozumíme. „Kontroluje tak souměrnost a působení brzd a ruční brzdu,“ popisuje úkon Hepfel. Popojedeme dál a naši motorovou služebnici čeká zkouška poslední. Před oba světlomety se postaví zařízení, které je zchopné zjistit, zda je světlomet správně seřízen. Fabia opět nemá problém. Na závěr dostaneme protokol s různými tabulkami. V jedné z kolonek je ale napsaná chyba 707. Co to? „To znamená, že v motorovém prostrou je nějaká netěsnost a kapalina někudy proniká. Rozhodně to ale neznamená, že by z vás něco vytékalo nebo kapalo. Jde o běžný jev,“ uklidňuje Hepfel.

Děkujeme a vyrážíme opět do terénu.