A respekt před ním má celá Evropa. Tomáš totiž se spolujezdcem Ondřejem Vodičkou vyhrál dvakrát za sebou evropský šampionát a letos by mohl završit hattrick.

Závodník však šilhal po úplně jiné disciplíně. „Já byl spíše na motorky, ale tátovi se truck trial zalíbil, šel do toho naplno a postupně mě do toho se švagrem taky zatáhli. Asi rok jsme se jezdili dívat na závody, druhý rok jsme koupili ifu a v roce 2002 jsem jel první závod. Chytlo mě to taky,“ vypráví Mistr Evropy.

Ifu vystřídal v roce 2005 Mercedes Unimog, se kterým jezdí na závody dodnes. „Základ je stejný, ale každý rok na autě něco opravujeme, doplňujeme a vylepšujeme,“ u­vedl.

V závodě truck trialu je základem udělat co nejméně chyb. Za každou totiž závodníci dostávají trestné body, navíc se musejí vejít do časového limitu. V náročném terénu často vypadá, že je vůz na převrácení. „Strach ale nemám. Někdy se člověk lekne, to je pravda, ale strach se tomu říkat nedá.“

Jako v každém sprtu potřebuje vrcholový reprezentant peníze. Podporu našel tým kolem Tomáše Pražáka v Plzeňském kraji a obci. Má také několik věrných sponzorů. „Naštěstí to ve srovnání s jinými motoristickými disciplínami není drahý sport. Nejdraqžší na něm bývá přeprava na závody, které jsou po celé Evropě,“ vysvětlil otec šampióna, František Pražák.

Mistrovství Evropy je seriál šesti až sedmi závodů a za Pražákovými jezdí fanouškovská podpora. „Soupeři náš fanklub obdivují, jakou dokáže udělat atmosféru,“ libuje si Pražák starší.

U lomského týmu teď vrcholí přípravy na novou sezonu. Ta začíná koncem dubna tuzemskými závody, v květnu pak startuje Mistrovství Evropy (program závodů a další informace je možné najít na webových stránkách lomského závodníka). Pražák s Vodičkou budou obhajovat titul, ale na závody jezdí hlavně proto, že je to baví. „Ceníme si vztahů, které mezi závodníky panují. Jednou si Němci před závodem utahovali z našeho auta, pak dostali na frak a od té doby mají respekt, ale vše v rovině přátelství,“ usmívá se závodník.