„Jsme nadšení," neskrýval radost velitel jednotky Josef Švarcbek, kterého doplnil Radomír Knězek, majitel stejnojmenné firmy, která opravu provedla. „Rozebrali jsme ji do posledního šroubu," podotkl a pokračoval. „Generálkou, podle norem podniku Tatra, prošel podvozek a kabina. Nová je i nástavba včetně nádrže, která je nerezová. Modernizovány jsou například i úložné prostory," vyjmenoval šéf společnosti. „Prodloužena byla i střecha nástavby, vejde se tam tedy více úložných prostor pro nářadí, ženijní materiál, žebříky nebo savice." Nová je i lafeta.

To nejdůležitější si ale nechal Knězek na konec. „Kompletně nová je i strojovna, srdcem je pak švédské čerpadlo Ruberg. Takže to, co bylo dříve z hliníku a dalších materiálů, je nově z nerezu a bronzu. Včetně rozvodů," připomněl. Současná technika by tedy měla vydržet daleko více, než původní.

„Novinkou je i plně automatizovaný osvětlovací stožár se čtveřicí halogenových reflektorů, přední hasící lišta pro hašení travnatých ploch nebo umývaní komunikací po mimořádných událostech," dokončil výčet Knězek s tím, že práce na plánské tatrovce zabraly zhruba čtyři měsíce.

Kromě zmíněné firmy se na přestavbě a zejména pak na opravě podvozku, podílela dílna známého Loprais Teamu. Mimo to byste na cisterně našli i komponenty od polského specialisty na hasičské vozy, společnosti Wawrzaszek. „Je to kompilace toho nejlepšího, co se na evropském trhu nabízí," shrnul Radomír Knězek.

Tatry 815 CAS jsou mezi hasiči velice ceněné pro svou výdrž a kapacitu nádrže. Ta má totiž objem devět kubíků. „Osm tisíc dvě stě litrů je pro vodu, osm set je pro pěnidlo," vypočítal velitel Švarcbek.

Nyní členy jednotky čeká zaučení. „ O víkendu budou kluci jezdit, pak se budou i školit a myslím, že příští týden v neděli půjde stříkačka do provozu. Zatím je na operačním středisku odhlášená," vyjádřil se velitel.

Na rekonstrukci se finančně podílel kraj s městem. „Stála dva miliony a dvě stě tisíc korun. Kraj dal ve dvou dotačních titulech osm set šedesát osm tisíc, to ostatní šlo z rozpočtu města," sdělil Josef Švarcbek.

Ten, kdo by chtěl ještě letos dostat krajskou finanční injekci na generálku starší cisterny pro velkoobjemové hašení, by už ale měl smůlu. Přihlášky se uzavíraly ke konci března. A státní dotace, podle Františka Pavlase, krajského ředitele Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje, neexistuje. „Ročně se za přispění kraje rekonstruují dva až tři vozy," zmínil ředitel HZS PK.

„O dotaci na novou cisternu, nikoliv na rekonstrukci staré, si může ještě do konce dubna zažádat jakákoliv obec," uvedl Pavlas. Z Tachovska si ale o peníze zatím neřekl nikdo. „Žádá se o peníze, které budou k dipozici až příští rok." Ministerstvo vnitra k tomuto účelu do Plzeňského kraje nalije dva a půl milionu korun.

A co mají Plánští ještě v plánu? „Chceme nakoupit plovoucí čerpadlo a oblečení včetně helem a svítilen. Auta už jsou vybavená dostatečně," řekl velitel Švarcbek. „V budoucnu budeme muset nakoupit i nové vyprošťovací zařízení. Máme starší a těžký typ. Už se vyrábí lehčí," připomněl.

Příští rok by mohlo nad zbrojnicí v Plzeňské ulici vyrůst i nové podkroví se zasedací místností, kuchyňkou a ložnicí.