Na nezájem zákazníků si nestěžuje, ale zažila už lepší časy, Veronika Kunešová, majitelka Květinky v Horšovském Týně. „Lidé chodí letos pro výzdobu méně než v uplynulých letech, bylo to znát i o Dušičkách. Za osmnáct let, co ve městě působím, mám svoji stálou klientelu, ale lidé prostě šetří,“ svěřila se Deníku. Ta už od minulého týdne vyrábí adventní a vánoční dekorace především ze suchých přírodních materiálů. „Vyrábím ve velké míře na objednávku, ale samozřejmě také na prodejnu k volnému prodeji,“ říká. Zákazníci si mohou vybrat na místě buď hotovou štolu, věnec či jen svícen anebo prvky, z nichž jim následně květinářka dekoraci vyrobí, velké oblibě se těší barvené korpusy z proutí. Zájem přetrvává o výzdobu v tradičních barvách, kterými je červená, bílá a zlatá. Zákazníci prý nepodléhají příliš moderním trendům, ale volí barvy dekorace dle interiéru svých domovů. K velikému překvapení samotné květinářky lidé kupují vše, kde se objeví růžová barva. „A lidé také žádají, abych při výrobě věnců používala více než metalové svíce rustikální, a to všech barev,“ líčí Veronika Kunešová.
Někteří zákazníci se v minulém týdnu podivovali, že ještě nemá připravenou výzdobu ze živých materiálů. „Našli se tací, co si o týden spletli začátek adventu,“ usmívá se paní Veronika. „Od úterý již začnu s výrobou živých dekorací, kdy větvičky tújí, cypřiše či eukalyptu, o který je letos extrémní zájem, zapichuji do aranžovací hmoty, díky níž vydrží výzdoba dlouho čerstvá,“ vysvětlila. Stejně jako u neživých výtvorů i zde bude používat šišky, skořici, sušené pomeranče, dřívka, mech, ze dřeva vyrobené kvítky a vánoční barevné baňky. Zatímco ceny vyrobených vánočních dekorací ze suchých materiálů se pohybovaly od pětistovky výše, ty ze živých by se měly pohybovat o něco níž. „Všechny vstupy se proti loňskému roku poměrně zdražily, takže se to na muselo zákonitě projevit i na koncových cenách, “ krčí rameny květinářka.
„Zájem o adventní výzdobu u nás výrazně klesl,“ odpověděla Deníku Jindřiška Matušková z prodejny Duma – Sklenářství – Květinářství – Rámy. Lidé si spíše přicházejí pro hotové korpusy s tím, že si věnec vyzdobí sami. „Vážeme je z větví neopadavé jedle kavkazské, ta dlouho vydrží. Cena byla 150 korun,“ vysvětluje majitelka. Občas se někdo optá na keramický věnec, ale ty už po doprodání starých zásob nové neobjednávala. „Na celkové poptávce je znát také síla internetového obchodu,“ neskrývá rozpaky Matušková. Ve stříbrském květinářství je dle jejích slov zájem především o provedení v tradiční červené, bílé a zlaté barvě, kdy se cena nazdobeného věnce ale bez svíček pohybuje kolem tří stovek. „Oproti jiným rokům jsem zaznamenala zvýšenou poptávku na provedení v kombinaci zelená a bílá, ale jdou všechny barvy. Zákazníci se spíše řídí tím, jak mají barevně laděné své domovy,“ líčí Matušková. Módním trendem jsou i zde větvičky eukalyptu a zákazníci chodí také pro další přírodní dekorace. Adventní věnce v květinářství proto vyrábí spíše na objednávku, na prodejnu pouze v malém množství. „Starší lidé často volí spíše malý svícen na stůl, takové klasické vypichované aranžmá,“
„Adventní věnec kupuju zpravidla na vánočních trzích či nějakém jarmarku. Výběr je vždy velký a ještě se mi nestalo, že bych si nevybrala. Navíc tím podporuji prodejce, kteří s výrobou dávají určitě velkou práci a je třeba, aby se zúročila,“ říká Michaela Brzobohatá z Vrbice. „Vloni jsem si věnec sama vyráběla, letos budeme mít umělý,“ svěřila se Miroslava Valešová s tím, že i další vánoční výzdoba bytu nebude z přírodních materiálů.