Strašidla byla vystavena na chodbě prvního patra a jejich autorkou je vychovatelka školní družiny Vítězslava Čapková.

„Vytvořit strašidla, to byl spontánní nápad jak spojit realitu, lidské osudy, prostředí školy, historii, přírodu Bezdružicka a dění s pohádkovými bytostmi,“ popisuje autorka vznik třinácti figurek různých strašidel.

„Hranice dospělosti neurčuje věk a návrat do dětství má každý rád. Proč si tedy neužít tajemno, zavzpomínat si a proč se neoddat pohádkové magii,“ uvedla dále ke svému dílu s tím, že dalším důvodem vzniku třinácti strašidelných motivů je touha oprostit se od pouhého materiálna a vdechnout do sebe duchovno.

Materiály, které autorka na svá strašidýlka používá, jsou podle jejích slov různé. „Základ ovšem tvoří králíkářské pletivo. To je celkem tvárné, a tak se z něj lehce dají vytvořit různé trojrozměrné tvary, včetně figur, jež se staly základem pro další práci,“ vysvětlila Vítězslava Čapková.

Základní tvary z jemného pletiva následně polepuje papírem, látkou, vytváří na nich kostýmy a všechny doplňky. Často také využívá přírodní materiály. „Například Hejkal Hubert je vytvořen převážně z nasbíraných vosích a sršních hnízd. Sršní hnízdo jsem dokonce rozdělala na šupinky a vytvořila z něj hejkalovi kabátek,“ řekla Deníku autorka.

Strašidelné figurky vyráběla vesměs sama, s výjimkou šibenice pro Oběšence a meče pro Kata. „To dělal můj muž,“ uvedla.

Nápady na ztvárnění jednotlivých figur vymyslela Čapková sama. To podle ní nebyl problém. Samotná realizace ale nebyla, jak sama řekla, jednoduchá a u strašidýlek strávila prakticky dva měsíce života.

„Deset ze třinácti strašidel jsem dělala o letních prázdninách, a to tak, že jsem je vyráběla celé dva měsíce prázdnin, denně od šesti od rána do půlnoci.“

K původním deseti modelům přibyly další tři. Jedinou figurkou, jejíž základ netvoří králíkářské pletivo, je Skřítek domácí. Toho Vítězslava Čapková vytvořila z keraplastu. Skřítek je také nejmenším strašidlem, když má na výšku zhruba dvacet centimetrů. Ostatní strašidla jsou téměř v životní velikosti.

Pokud nejsou součástí nějaké z výstav, jsou díla umístěna ve škoním kabinetu.