Zatímco Plánští a Stříbrští budou nastupovat z nových nástupišť do pendolin, Tachovští budou moknout na močí zapachájící ministanici Tachov zastávka (pod sídlištěm Rapotín). Byť se odsud do Plané, k onomu rychlovlaku, také dostanou.

Cestující, kteří si musí čekání na lokálku vytrpět, si přirozeně stěžují. „Budova je smutná a počmáraná," míní čtenářka Irena Řezníčková. Domek dávno svému účelu neslouží. „Lidé tam nemají k dispozici ani žádnou lavičku či přístřešek," potvrzuje naše poznatky nespokojená cestující. Zubožené vzezření dokresluje zdeformovaný plechový sud, který slouží jako odpadkový koš. Ano, takto se cestuje v jedenadvacátém století… „A kovový kryt na nedaleké studni slouží jako lavička," přidává Řezníčková. Znamená to, že zvvláště v tomto počasí můžete od chladného deklu chytit „vlka" raz dva.

Ačkoliv tachovská nádraží nestojí za nic, jen o pár kilometrů dál, ve směru k Bělé nad Radbuzou, je situace daleko lepší. „Zastávky v Pernolci, ve Stráži a v poslední době i v Malém Rapotíně jsou upravenější," konstatuje zákaznice ČD.

Správa železniční dopravní cesty, které opuštěný objekt patří, slibuje, že problém bude vyřešen už příští rok. „Nepůjde o celkovou rekonstrukci, ale o opravu," říká Marek Illiaš, mluvčí SŽDC. „Opravena bude střecha, fasáda a nejbližší okol," jmenuje mluvčí opravy. O tom, jestli bude zastávka sloužit cestujícím i jako vytápěná čekárna, se zatím nehovoří. Že komfort nelze očekávat, lze vydedukovat i ze slov mluvčího. „Opravy vyjdou na desítky tisíc korun." Cifru v řádech deseti tisíců tak snadno pohltí střecha, fasáda a nakonec i humanizace okolí. Věc krásná na pohled, ale ve vztahu k cestujícím k ničemu. „Změny budou prováděny v druhé polovině příštího roku, přesný rozpočet není znám. Nicméně mohu sdělit, že oprava bude souviset s rekonstrukcí železničního svršku na treti mezi Tachovem a Borem," uklidňuje alespoň touto informací Illiaš cestující. Dobře, dejme tomu.

Sluší se dodat, že bez škraloupu nejsou ani Planá se Stříbrem. V plánské budově vám při východu na perón dveře otevírá zapachající bezdomovec, který zejména mladé dívky občas počastuje poznámkou o jejich bezbřehé kráse a ve Stříbře si minimálně jedna pokladní odchází, kdy se jí zachce. Když jsme na problém před časem upozornili, její plzeňský šéf nařčení kategoricky odmítl. Jistě, to se tak dělá. O pár dní později se autor komentáře s tímto nešvarem setkal taktéž. Takže o náhodu doopravdy nešlo…

Od filipiky na otřískaná nádraží, „aromatické" zážitky z Plané a laxní pokladní ze Stříbra se přesuňme k příjemnější informaci, kterou jsme v úvodu načali. A tou je právě rozšíření provozu pendolin z Ostravska, přes Prahu na Plzeňsko a dále na Chebsko (jízdní řád v infobloku).

Nově pojedou tyto spoje dvakrát denně. Vlaky budou vyrážet z Bohumína od pondělí do soboty. Jen v neděli budou startovat až v Praze.

Zjednodušeně řečeno, počet spojů zůstane nezměněn, místo běžných rychlíků budou v obou směrech nasazeny dva páry pendolin. Doposud Tachovskem rychlovlaky pouze projížděly. A to jen o víkendu.

Mezi Prahou a Plzní bude cesta trvat hodinu a 24 minut, mezi Prahou a Chebem, kde je logicky větší počet zastávek,bude jízda trvat více než dvě a půl hodiny.

Kdo pojede až na severní Moravu, bude v jisté výhodě. Zároveň se změnou totiž dochází ke zkrácení jízdní doby mezi Prahou a Ostravou na 2 hodiny a 59 minut. Dříve cesta trvala něco málo přes tři hodiny. Na této trase Českým drahám konkurují Regiojet brněnského podnikatele Radima Jančury a Leo Express Leoše Novotného.

SC Pendolino na vlastní kůži

Samotné nás zajímalo, jak se s takovým moderním rychlovlakem jezdí. Hned v úvodu říkáme, stojí to za to. V Praze kupujeme jízdenku do Mariánských Lázní (v Plané nebo Stříbře se ještě nezastavuje), usedáme do takzvaného tichého vozu a připojujeme trafo k notebooku do zásuvky (jinde v rychlících na této trase stále věc nevídaná). Pendolino jen tiše sviští, wifi připojení k internetu je spolehlivé, což se o síti soukromých dopravců říci nedá. V tichém voze je zakázáno používat telefon. To je prima, alespoň si odpočineme. Na stolečku sledujeme filmy, nicméně notebook dokáže zobrazit i palubní informační portál. A kromě her nebo poslechu muziky nabízí aktuální pohled před vlak. V kokpitu je totiž kamera a obraz je za pomoci internetu přenášen do vašeho počítače. Prosté, ale dokázali jsme se kochat několik desítek minut. K pohodě tak už jen chybí denní tisk, nápoj a něco dobrého k snědku. Za chvilku přichází stevardka, nabízí nám noviny a minerálku zdarma. Děkujeme, tohle si necháme líbit. Nicméně, tohle už umí konkurence, leč ta na Tachovsko ještě nejezdí.

Jízdní řád rychlíků a SC Pendolino

Úsek Planá/Stříbro – Plzeň – Praha (Bohumín)

5:06/5:30 R753 Radbuza

7:06/7:30 R755 Klabava

9:06/ 9:30 R757 Karlštejn

11:06/ 11:30 R759 Křivoklát

13:12/13:32 SC 511 Pendolino

15:12/15:32 SC 515 Pendolino

17:06/17:30 R765 Zbiroh

19:06/19:30 R767 Kynžvart

Úsek Stříbro/Planá – Cheb (Františkovy Lázně)

6:30/6:54 R768 Vranov

8:30/8:54 R766 Kynžvart

10:29/10:47 SC 516 Pendolino

12:29/12:47 SC 512 Pendolino

14:30/14:54 R760 Vyšehrad

16:30/16:54 R758 Křivoklát

18:30/18:54 R756 Karlštejn

20:30/20:54 R754 Klabava

Jízdné

Ve vlacích SC Pendolino je v úseku Bohumín – Praha – Plzeň nutná rezervace místa. Místenky není nutné kupovat v úseku Plzeň – Františkovy Lázně a zpět.

Základní jízdné z Plané do Prahy činí pro jednu osobu 278 korun vč. místenky. Za cestu do Plzně pak zaplatíte 94 korun. Ceny se dají srazit pořízením InKarty ČD. Například s „InKartou 25" vyjde cesta do Plzně na 71 korun.

Ze Stříbra jsou pak ceny o několik korun nižší. Ušetřit se dá i v okamžiku, kdy jedou více než dvě osoby a ještě si pořídí zpáteční jízdenku (dvě osoby už jsou skupina). Žáci do 15 let mají slevu 65%, žáci od 15 do 26 let pak 45% a senioři 25%.

Další změny v regionální dopravě

Z důvodu minimálního využívání a také z důvodů ekonomických nebudou jezdit v úseku Svojšín – Bor osobní vlaky:

Os 17310, který odjížděl ze Svojšína ve 20:41 do BoruOs 17311, který odjížděl z Boru v 20:13 do Svojšína.Další změny v úseku:

Osobní vlak Os 17306, který odjížděl ze Svojšína v 17:27 do Boru, bude jezdit denně, původně jezdil v pracovních dnech a o sobotách, denně pak jen od 20. května do 21 září. Osobní vlak Os 17307, který odjížděl z Boru v 16:33 do Svojšína, bude jezdit denně, původně jezdil v pracovních dnech a o sobotách, denně pak jen od 20. května do 21 září.

Osobní vlak Os 17308, který odjížděl ze Svojšína v 19:27 do Boru, bude jezdit denně (kromě 24., 25. a 31. prosince), původně jezdil v pracovních dnech a svátcích. Osobní vlak Os 17309, který odjížděl z Boru 18:13 do Svojšína, bude jezdit denně (kromě 24., 25., 31. prosince), původně jezdil v pracovních dnech a svátcích.

Mar. Lázně – Planá – Tachov

Je zachován původní koncept jízdního řádu s minimálními úpravami časové polohy vlaků, došlo však k některým redukcím u málo využívaných spojů. Tedy,

poslední pár osobních vlaků s odjezdy z Tachova ve 22:17 do Mariánských Lázní a z Mariánských Lázní ve 22:52 zpět do Tachova nově nepojede.

Zdroj: České dráhy