Dodnes neobjasněné zůstávají krádeže, k nimž došlo v zimě a na jaře letošního roku na dálnici D5. V prvním případě zloději ukradli 18 sloupků oplocení u dálnice směr Rozvadov. O pár týdnů později zmizela další část oplocení, tentokrát sloupky ve tvaru „T“ u Sulkova. „Krádeže mají na svědomí zloději kovů,“ tipuje Zbyněk Slabyhoudek, zástupce vedoucího dálničního střediska v Ostrově u Stříbra. V obou případech byla škoda vyšší, než pět tisíc korun, šlo o krádež.

Podle policistů by však měli být pachatelé souzeni přísněji. „Rozebraným oplocením se na dálnici může dostat zvěř a způsobit těžkou dopravní nehodu,“ říká Slabyhoudek. Nikdo z dálničních policistů by proto zřejmě neprostestoval, kdyby pachatelé by souzeni za obecné ohrožení. Tak, jako je tomu v případě, kdy se zloději barevných kovů zaměří na drážní majetek. „V mnoha případech je ohrožen bezpečný provoz drážních zařízení.

Policie v některých případech kvalifikuje tyto skutky jako případy obecného ohrožení,“ zmiňuje Jiří Stejskal z regionálního Inspektorátu bezpečnosti železniční dopravy. Drážní majetek je cílem zlodějů často, v března letošního roku někdo ukradl propojovací lana na kolejišti mezi zastávkou ČD Stříbro a Milíkov, pak 1,5 kilometru telefonního vedení mezi osadou Doly a Starým Sedlištěm, často mizí měěděné železniční propojky.

Krádež propojovacích lan z Milíkova začali policisté vyšetřovat kvůli podezření ze spáchání trestného činu poškozování a ohrožování obecně prospěšného zařízení. V rámci celého západočeského kraje policisté vyšetřují od začátku roku ke dvěma stovkám případů krádeží kovů, ať už železa nebo barevných kovů. Vloni zloději ukradli v prostoru spadajícím pod dálniční oddělení v Ostrově u Stříbra kanály. Z devítikilometrového úseku jich tehdy zmizelo čtyřiapadesát..